Followers

Wednesday, January 18, 2012

Titipan di malam hari. . . .

Assalamualaikum,slamat mlm..today is 18.1 at night.

dengar2 lagu slow mode ni akif rasa mcm nak update story dlm blog akif..mlm ni akif betul2 rasa sunyi dan kehilangan(hehe jiwang ah plak disitu)tapi nak buat mcm mana..itu la yg akif rsa...agaknya dah lama sangat akip sendiri membawa hati yg terluka ini...huhu...teringat segala janji2..kata2 hanya takat dicipta bibir kreatif seorang insan..mcm2 lah,semuanya indah..tapi itu dulu..skrg ni keadaannya terlalu complicated..beliau dgn haluan beliau dan begitu juga akif disini..mungkin sudah tertulis dan itu pasti terjadi..ho! jatuh cinta best...tapi putus cinta "sangat best" hahaha...the moral of the story,think wisely before u make a promises...by the way,akif ada dapat cousin baru tau...nama dia siti aishah..hehe,nak tengok? haa..ni lah dia...kecik aje..2.5kg kot ;)



humm...excited aku mcm anak aku pulak..hahahaa...Congratulation to cik sahar dan cik Nur..hooray ;)

yang bawah ni pulak pada akif the sweetest pic ive ever had...he's always the carming person to me,like an apple to my eyes! hehehe...ijat syahmil...i miss him so much baby bot bot ;P


at the bottom of this was my mom...ohhh...i love to tease her,so what...;P yes,after my "love story" sudah terhenti..my relationship to her much closer..now i know how important my family is to me..before this ive just denying all of them...i dont know why..maybe because i felt that i'm the one who is always right..the words of NO MAK,ITS OK..NO MAK ,I KNOW WHAT I DO,I'M NOT A KID ANYMORE..always spoke-out from my lips..now i know shes my angel forever and ever,my guidance when i was wrong,when i do mistaking-step..so,dalam bahasa mudah nya back to basic dan aku kembali kepada keluarga..miss u mak ..hehehe ;)

Monday, January 16, 2012

10 Petanda Dia Jodoh Kita


tadi akif surf satu blog...akif jumpa satu artikel ni yang pada akif sangat menarik utk kita baca dan fahami...so,akif rasa nak titipkan dalam blog akif ni sikit utk dikongsi dgn kawan2.hehe...jom lah baca ,kenali pasangan anda sekarang ;)

Firman Allah SWT, bermaksud "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (Surah Muhammad, ayat 7)

Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan aka untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan?

Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita :

1. Bersahaja

Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

2. Senang Bersama

Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.

3. Terima Kita Seadanya

Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

4. Sentiasa Jujur

Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.

5. Percaya Mempercayai

Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

6. Senang Bekerjasama

Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?

7. Memahami Diri Kita

Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

8. Tampilkan Kelemahan

Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

9. Kata Hati

Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

10. Solat Istikharah dan Tawakkal

Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.

The cure for all ills and wrongs, the cares, the sorrows and the crimes of humanity, all lie in the one word ‘love.’ It is the divine vitality that everywhere produces and restores life.apa pun,kita hanya merancang,Allah tu yg menentukan...semoga berjaya ;D

Tuesday, January 10, 2012

Pasta mudah .(Beginner)






this recipe actually akif tak sengaja je buat...waktu tu akif lapar sangat,bukak refridge ada daging burger..bukak tudung saji,mak tak masak sbb pi keja awal hari tu..what the heck! ni betul2 darurat! hahaha...so,after the pemerhatian yg ala kad(ala kadar) aje...akif terus kumpul bahan..

1 sudu minyak(menumis)
pasta (u guys also boleh guna macaroni)
daging burger ramlee(ayam)/original meat also cann..:P
pepper,garam,oregano whole,oregano ground
bawang putih.(goreng) kalau tak suka takyah letak...haha

cara2.
1.boil the pasta,remeber to put the Garam in the boiling water.it will give a lil saltiness to the Pasta and to make it tender.let it boil and sit for couple of minutes though.
2.ambil burger tu,korang hancurkan,Mix them with the bahan2 (OREGANO GROUND AND WHOLE,SALT,PEPPER) mix them all together.pastu biar kejap in the bowl,biar kan daging tu sebati dgn rasa..kalau boleh wrap dengan plastic wrap food tu..huhu.
3.u can shape the meat whether its round or flat..and goreng the daging,i love to use the flat-pan(mcm kuali nak goreng daging tu la) THE MORE FLATTEN U KNOCKED THE DAGING,THE FAST PERIOD TO ITS COOK!also kalau bulat u boleh deep frying..to ensure that the daging fully cooked.
4.after all done,letak pasta tu dalam pinnggan,taruk daunbawang ke sup ke,taruk olive oil sikit..perah limau kasturi tu..put the daging on top..and were done.

* u guys mesti tertanya2 kan..mana kuahnya? kalau nak letak prego tu pun boleh apa salahnya..tapi yg ni akif masak cara yg paling mudah utk begginer yg langsung tak reti masak tu...hahaha.selamat menjamu selera ok!

Wednesday, December 28, 2011

cuti2 kejap...




hai guys...oh fenat nye..baru sampai rumah..belek2 kemera rasa nk update masuk dlm blog ni haa..akif baru balik dari penang...all i can say about this "pulau mutiara" is WOW! ahh teruja2...hehe..best gile! lagi best dari KL...ko hade?ko takde kann...huhu...jap 3h,jap eh...nak cari gambaq sat na...tengok ni budak ni,anak sape ni..pewitt pewit..ekekeke..



haaa...atas feri,korang tak jeles ke?hahaha...tapi waktu ni waktu malam so x nampak scenery sangat..nampak kapal2 punya lampu aje..kuang3..hehe...tu kat sebelah tu mak akif..nak naik feri punya pasal...kena line bapak panjang habis sejam setengah kena Que...ahhh...buang minyak aje..hihi..maklumlah nama pun cuti sekolah kan?huhu..


pic kat bawah ni waktu kitorang kat restoran tepi laut kt area2 gelugor..pergh,tempat dia sejuk gila,dah bukan sepoi2 bahasa dah,dah tak faham bahasa punya angin itu mali..hahahaha...best,cuma servis dia lambat sikit..waktu kitorang sampai tu penuh kereta berderet parking,so pepandai lah korang nak hidup..betul2 kat tepi jalan..nama dia restoran IKAN BAKAR kalau tak silap...cuba lah korang pergi..masakkan dia masyukkk..tapi cuma kena sabaq skit lah sbb servis dia lemau!kurang staff katanya..huhuhu


actually ada byk pic,tp akif sangat mengantuk utk meneruskan...terima kasih sudi menyinggah kejap kat sini...nanti akif sambung lagi...slmt mlm ;0

Tuesday, December 13, 2011

Kole kacang -resepi abang Adeli sulfer


Resepi Kole Kacang..

Bahan²:-
3 cawan tepong kacang hijau
1 ½ cawan gula putih
8 cawan santan ( 1 biji kelapa )
(1 cawan santan dibancuh dengan gula merah + sedikit garam)

*kacau bahan² tadi diatas api selama 25 minit..

Untuk buat tahi minyak:-
1 biji kelapa + sedikit garam.. Masak sampai kering..

*credit abg adeli,thanks for sharing ;)

Fried Squid versi Akif (ho ho ho)

resepi ni ORANG TAK TAHU MASAK PUN TERER AHHH...haha
Bahan2:
2 eggs(dont seperate the yolk and white,just mix it together)
Fresh squid(whatever the size is,it doesnt matter,i use medium)
1 tablespoon salt
blackpepper
tepung goreng ayam ADABI(it suits me,crispy in the outside and tendering the meat in the inside)

1.sunk the squid in the cold water(to prevent fishy smell and make the meat smooth)
2.take up the bowl,crack 2 eggs,mix it all to gether with SALT and PEPPER
3.take aside and let it rest for a couple of minutes,just to make sure that all the salt and pepper dissolve in the yolk.
4.masukkan the sotong lah,and let it sit for couple of minutes,AGAIN.this will absorbing the rasa from the telur mixture into the sotong.
like this:
why is that sootong ketul besar mcm tu?sbb akif tak celup dlm air..hehenak cepat!

5. now this is the senang part,take the sotong,campak dalam tepung ADABI tu and lay they into the very hot oil,now please take a note :IF U MASAK THE SOTONG,PLEASE JANGAN LAMA2 sangat,why?because it will burn the meat vigorously.after couple of minutes,take the sotong and drain it up.heres the result.Enjoy.Now,apa akif kata Memasak is SIMPLE,FUN and EASY to do!psstt..kalau x sedap jgn carik akif tau?hehehehe




Friday, December 9, 2011

And the WINNER is..


hey guys,akif mengucapkan beribuan terima kasih kepada yg sudi memberi sokongan kepada akif as one of the contestant in MNTM(malaysia's next top model) cycle one..everything just seems so great and very mysterious hehe...being the next top model real out of my mind ..why?because im the shortest contestant in that show..all the models was 6 foot and above..me?ARE U SERIOUS!?im 5'6/7 .when Juan Yu(Supermodel/actress) calling my name to get on stage as the winner of the next top model..i do say "OH MY GOSH!ARE U KIDDING ME?!) hehe..its real unexpected moment but i feel that i was blessed,Alhamdulilah and i will do my best to get through this industry,,..height isnt a priroty anymore..its all about PASSION and Determination in you!so from now on,just follow ur dreams and trust to yourself..no matter what career u re into,if u have diciplined and determination,anything could happen..so goodluck!